Wszystko, co musisz wiedzieć o amortyzatorze!

Pytasz, jak przerobić rower? Odpowiadamy: wymień przedni amortyzator. W tym wpisie podpowiadamy, na co musisz zwrócić uwagę. 

Wchodząc w sklepie internetowym do sekcji „przednia amortyzacja” nie wiesz, na co patrzeć. Znajdziesz tam dziesiątki widelców, różniących się skokiem, wagą, sztywnością, możliwościami regulacji.

 

Skok widelca

Na rynku najczęściej można spotkać widelce o skoku:

  • do 80 milimetrów – przeznaczone do rowerów trekkingowych
  • 80-120 milimetrów – dedykowane do rowerów cross-country (zawody, maraton)
  • 120-140 milimetrów – montowane w rowerach trailowych
  • 140-170 milimetrów (rowery enduro)
  • powyżej 180 milimetrów – używane w rowerach zjazdowych

 

To podział dość umowny, ale wprowadzający do tematu. Widelec dobieramy przede wszystkim do ramy. Niektórzy producenci zastrzegają, że do ramy można zamontować widelec o skoku na przykład 100-120 milimetrów. Jeśli mamy pole manewru, możemy wybrać widelec z większym skokiem. Jazda będzie bardziej komfortowa (wyżej zamontowana kierownica), a wypłaszczenie główki ramy sprawi, że na zjazdach będziemy czuć się pewniej.

Niektóre widelce – na przykład Rock Shox Reba w starszej wersji – umożliwiają zmianę skoku, za pomocą wewnętrznych podkładek.

Niektóre widelce, jak ten Manitou ze zdjęcia, posiadają regulację kompresji za pomocą pokrętła, umieszczonego na koronie

 

Kasa, kasa, kasa

Przerabianie roweru, polegające na wymianie amortyzatora, to kosztowny interes. Ceny budżetowych widelców pneumatycznych zaczynają się od 800-900 złotych, a kończą na… tutaj praktycznie nie ma limitów. Dla przykładu Rock Shox RS-1 kosztuje ponad 6000 złotych, a zdarzają się i droższe konstrukcje… Pamiętajmy, że widelec pneumatyczny znacznie odchudzi rower, a wzrost komfortu będzie niesamowity.

Widelec Rock Shox RS-1 to prawdziwa rewolucja, przede wszystkim za sprawą wyglądu

 

Kontrola roweru 

Im więcej skoku, tym rower trudniej kontrolować. Dlatego tak ważne jest, by amortyzator posiadał odpowiednie regulacje. Bardzo ważne jest tłumienie odbicia. Dzięki jego zwiększonej wartości, rowerzysta nie podskakuje jak piłeczka. W bardziej zaawansowanych widelcach możemy także kontrolować ugięcie.

W najlepszych widelcach można ustawiać osobno tłumienie szybkiej i wolnej kompresji. Ta pierwsza przydaje się, gdy chcemy ustawić amortyzator czuły na małe nierówności, na przykład bruk. Ta druga ma zastosowanie, gdy stroimy widelec na duże przeszkody, na przykład progi skalne. To bardzo dobre rozwiązanie, pod warunkiem, że wiemy, jak z niego korzystać.

Za pomocą takiej manetki, możemy kontrolować zarówno widelec, jak i damper

 

Dopasowanie

Kupując nowy amortyzator musisz pamiętać o kilku rzeczach. W starszych rowerach, a także nowszych, w których ramy wykonano ze stali czy tytanu, średnica główki ramy ma 1 1/8 cala. Dziś sprzedawane ramy mieszczą w sobie widelce, których rura ma na górze 1 1/8 cala średnicy, a na dole 1 1/2 cala.

Poza tym ważny jest też sposób mocowania koła. Najpopularniejszym standardem w nowych rowerach jest oś o średnicy 15 milimetrów. Czasami możemy spotkać jeszcze osie 20 milimetrowe, ale to rzadkość. Nadal dość powszechne są osie o średnicy 5 milimetrów.

W niektórych kołach, na przykład opartych na piastach Hope, możemy poprzez wymianę adapterów dopasować średnicę do osi. Dzięki takiemu rozwiązaniu, do koła pasują osie zarówno 5-milimetrowe, jak i 15 milimetrowe.

 

Słowniczek

Poniżej wyjaśniamy najważniejsze pojęcia, związane z widelcami.

  • sprężyna pneumatyczna – rolę sprężyny spełnia sprężone powietrze
  • amortyzatory sprężynowe – za ugięcie widelca odpowiada stalowa sprężyna
  • elastomer – element, odpowiedzialny za ugięcie widelca; coraz rzadziej spotykany, przeważnie w niedrogich amortyzatorach do użytku rekreacyjnego, często w połączeniu ze sprężyną
  • naprężenie wstępne – rowerzysta może za pomocą tej regulacji dopasować amortyzator do swojej wagi; dzięki niej możemy sprawić, że amortyzator będzie bardziej czuły lub bardziej „tępy”
  • tłumienie kompresji – za jego pomocą ustawiamy szybkość uginania się amortyzatora
  • tłumienie powrotu – wartość ta decyduje o prędkości, z jaką się rozprostowuje amortyzator
  • blokada skoku – za jej pomocą możemy zablokować amortyzator, by się nie uginał; cześć widelców ma wajchę blokady umiejscowiona na goleni, inne są wyposażone w manetkę na kierownicy
  • zmiana skoku – w niektórych rowerach możemy zmieniać skok, zwykle w warunkach serwisowych; stosunkowo rzadko można dziś spotkać widelce z zewnętrzną zmianą skoku
  • platforma – część widelców wyposażona jest w „platformę”, dzięki której możemy zmieniać tłumienie kompresji w czasie jazdy; każdy producent ma na to swój patent
  • up-side down – widelec, w którym ruchome są golenie, do których mocowane jest koło (wsuwają się w golenie górne); przykładem takiego amortyzatora jest Rock Shox RS-1
  • średnica goleni – określa zastosowanie widelca; w XC standardem są obecnie 32 milimetry, w trailu – 34 milimetry, a w rowerach do dyscyplin bardziej grawitacyjnych – 35 i więcej milimetrów

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *