Trek 1.1 – modyfikacja napędu

Trek 1.1 to znakomita baza, którą można zmodyfikować i uzyskać zdecydowanie lepszy rower.


Trek 1.1 – jak zrobić lepszy rower?

Jeśli mamy do dyspozycji dobrą bazę, przerabianie roweru to czysta przyjemność. Tak jest w przypadku Treka 1.1. Rower sam w sobie nie jest jakimś cudem ale można go nieźle podrasować.

Przede wszystkim to doskonały wybór na początek naszej przygody. Aluminiowa rama niezłej jakości i karbonowy widelec dają duże możliwości rozbudowy. Rama waży niewiele ponad 1500 gramów. Osprzęt zbudowany na grupie Shimano Claris ST-2400 to niestety zdecydowanie niska półka. Koła z obręczami Bontragera są sztywne i wytrzymałe ale też piekielnie ciężkie. Ok. 3,5 kilograma (komplet z kasetą, dętkami i oponami) to naprawdę sporo. Za to cały rower – w wersji AD 2016, w rozmiarze 54 cm – waży jedynie 9,77 kg, co jest świetnym wynikiem. Oczywiście biorąc pod uwagę cenę – 3000 zł bez złotówki.

 

Jak przerobić rower?

Trek wyposażony jest w napęd ośmiobiegowy. To dobra informacja – taki układ daje nam możliwość wykorzystania napędu 9- i 10-biegowego. Nie trzeba zmieniać piasty tylnej, co jest dość kosztownym wydatkiem. Z przodu zastosowano dwie tarcze w układzie 34/50, a więc dość nowoczesne połączenie, które zwykle zarezerwowane jest dla droższych rowerów.

Modyfikacja roweru powinna być rozpoczęta od zmiany napędu. Po pierwsze, Claris nie chodzi zbyt dobrze. Po drugie, osiem biegów wymusza zastosowanie kasety o rozpiętości 11-28. Przy dwurzędowym suporcie to zestaw na płaskie trasy. W górach nie poszalejemy.

Jak zmodyfikować rower, żeby dobrze chodził i nie kosztowałoby to zbyt wiele? Trzeba wymienić kasetę, manetki, przerzutki, łańcuch i mechanizm korbowy z suportem. Zmiana elementów (poza korbą) związana jest z przejściem na większą liczbę przełożeń. Korbę z suportem powinniśmy zmienić, ponieważ Vuelta Corsa, którą Trek zamontował fabrycznie, jest bardzo słaba. Nie jest sztywna, przez co łańcuch na skrajnych przełożeniach może się ocierać o wodzik przedniej przerzutki. Poza tym Trek zamontował suport na kwadrat, co jest dość archaicznym rozwiązaniem.

Resztę zostawmy. W dalszej kolejności można się pochylić nad kołami.

 

 

Jakie części do roweru?

Dziewiątka czy dziesiątka? – oto jest pytanie. Za dziewiątką przemawia cena. Shimano Sora to nieco tańsza opcja, niż na przykład Shimano Tiagra ale mało rozwojowa. Nie ma się co oszukiwać, dziewiątka umiera. Tiagra ma dziesięć rzędów i większy potencjał rozwojowy. O jedenastce nie ma co myśleć – musielibyśmy wymienić tylną piastę. Stawiamy więc na Tiagrę. Czego potrzebujemy?

  • kaseta – CS-HG500-10 10 rzędów, rozstaw 11-32 (dedykowana Tiagrze) – cena katalogowa 167 zł
  • klamkomanetki – Shimano Tiagra ST-4700 2 na 10, cena katalogowa 678 zł
  • przerzutki – tylna i przednia – Shimano Tiagra RD-4700 i Shimano Tiagra FD-4700, cena katalogowa 304 zł
  • łańcuch – Tiagra CN-4601 – cena katalogowa 93 zł
  • mechanizm korbowy Shimano Tiagra FC-4700 – cena katalogowa 444 zł
  • wkład suportu BB-RS500 Sora / Tiagra – – cena katalogowa 70 zł
  • łącznie: 1753 złote

 

Przerabianie roweru na bogato

Dużo? Na pewno niemało ale dostajemy zupełnie inny rower. Poza tym można poszukać pełnej grupy – na pewno wyjdzie trochę taniej. Oczywiście ze zmianą możemy poczekać do momentu, aż zajedziemy stary napęd.

Jeśli mamy jeszcze trochę kasy w portfelu, warto pójść o krok dalej i zmienić napęd na grupę Shimano 105. Musimy pamiętać, że „105” w najnowszej odsłonie oznaczona jest liczbą 5800 i ma jedenaście przełożeń. Bez kłopotu możemy poszukać poprzedniej generacji, oznaczonej liczbą 5700. Ta grupa dedykowana jest do napędów dziesięciorzędowych. Czego w tym przypadku potrzebujemy?

  • kaseta Shimano 105 CS-5700 10 rz., rozstaw 11-32 – cena katalogowa 211 zł
  • klamkomanetki – Shimano 105 ST-5700, cena katalogowa 718 zł
  • przerzutki – tylna i przednia – Shimano 105 RD-5700 i Shimano 105 FD-5700, cena katalogowa 345 zł
  • łańcuch – Tiagra CN-4601 – cena katalogowa 93 zł
  • mechanizm korbowy Shimano 105 FC-5700 – cena katalogowa 672 zł
  • wkład suportu BB-RS500 Sora / Tiagra – – cena katalogowa 70 zł
  • łącznie: 2109 złote

Łatwo obliczyć, że założenie do Treka prawie pełnej „105” kosztuje o ponad 250 złotych więcej. Napęd możemy skonfigurować w dowolny sposób, w zależności od zasobności naszego portfela. Najważniejszymi elementami są klamkomanetki, więc warto postawić na droższą wersję.

 

Opcja dla niewkręconych

Czy warto inwestować w zmianę napędu? Warto. W zamian otrzymujemy znacznie lepszą pracę całości. Zysk wagowy jest stosunkowo niewielki. Oczywiście większy będzie, jeśli zainwestujemy w „105”. Kupno tańszego roweru na gorszej grupie to świetna opcja dla tych, którzy nie wiedzą, czy się wciągną w pedałowanie. Jeśli zainwestujemy w odpowiednim momencie – gdy stary napęd się nam zużyje – upgrade będzie tańszy o kilka setek.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *