Łożyska ceramiczne – czy warto?

Ceramika – kosmiczna technologia i kosmiczne pieniądze. Czy warto wydać przynajmniej kilkaset złotych na jeden element? Czy to tylko chwyt marketingowy, czy realny zysk?

Najbardziej na urwaniu każdej sekundy zależy kolarzom szosowym. Jak przerobić rower, by jechał szybciej? Jeśli odchudziliśmy go już do granic możliwości, a elementy mają aerodynamiczny kształt, nie pozostaje zbyt wiele możliwości. Jedną z nich jest zastosowanie łożysk ceramicznych.

 

Hybrydy i w pełni ceramiczne

W klasycznym rozwiązaniu stalowe kulki poruszają się między stalową bieżnią i stalowym koszykiem. Rozwiązanie to jest tanie i praktyczne. W przypadku suportu i kółeczek przerzutki, łożyska nie są regulowane. Jeśli się zużyją, wymieniamy je w całości. Także w piastach większość firm stosuje łożyska maszynowe, które wymienia się w całości. Wyjątkiem spośród tych liczących się jest Shimano, które postawiło na łożyska regulowane.

Od pewnego czasu coraz większą popularnością cieszą się łożyska ceramiczne. Można je podzielić na hybrydowe i w pełni ceramiczne.

W tych pierwszych, ceramiczne kulki toczą się między stalową bieżnią a koszykiem, wykonanym ze stali lub tworzywa sztucznego. Są one lepsze od w pełni stalowych. Zastosowanie metalu sprawia jednak, że z czasem ceramiczne kulki wycinają w nim bruzdy.

Te drugie zbudowane są z ceramicznych kulek, które obracają się pomiędzy ceramiczną bieżnią i koszykiem wykonanym z ceramiki albo tworzywa sztucznego. To ekstraliga – taki element jest wytrzymały i lekko się toczy.

 

42 sekundy

Czy przerabianie roweru przez wymianę łożysk ma sens? Magazyn Rowerowy „Bikeboard” przeprowadził test łożysk klasycznych i ceramicznych.

W pierwszej wersji, rower wyposażono w łożyska Shimano SM-BB72-41 oraz standardowy wózek tylnej przerzutki Shimano Dura Ace. W drugiej – w łożyska suportu CeramicSpeed BB86 Shimano i wózek tylnej przerzutki CeramicSpeed OSPW.

 

wózek tylnej przerzutki CeramicSpeed OSPW

 

Test przeprowadzono na trenażerze. Za pomocą miernika Garmin Vector 2 mierzono moc. Intensywność jazdy ustawiono na 250 watów. Na obu zestawach wykonano po dwie piętnastominutowe próby.

Wyniki są bardzo ciekawe. Rower wyposażony w elementy CeramicSpeed przejechał o 90 metrów dalej. Oznacza to, że odcinek 45 kilometrów zmodyfikowany rower przejechałby ze średnią prędkością 28,8 km/h, a na ten na fabrycznych częściach z prędkością 28,6 km/h. Daje to różnicę 42 sekund, co jest bardzo realnym zyskiem.

 

Warto?

Na metę z zestawem  CeramicSpeed przyjedziemy ponad 40 sekund szybciej. Ile będzie nas kosztowała modyfikacja roweru, która to umożliwi? Niemało… Ceny łożysk suportu tej firmy zaczynają się od 269 euro (ponad 1100 złotych), a wózków od 459 euro (dwa tysiące złotych). Łącznie daje nam to ponad trzy tysiące złotych. To sporo – tyle kosztują niezłe koła.

Oczywiście wymienione powyżej części to nie wszystko, co oferują producenci. Poniżej zamieszczamy kilka innych propozycji.

  • Zestaw łożysk ceramicznych firmy Ceramicspeed do kół Zipp. Pozwalają na zmniejszenie oporów toczenia. Dostępne są trzy różne zestawy (w każdym z nich po dwa łożyska) – cena: 1159 złotych.
  • Stronglight – wkład suportu do korb Shimano, łożyska ceramiczne, cena: 412 złotych.
  • Kółka przerzutki BBB 11t na łożyskach ceramicznych do produktów Shimano; wielkość: 11 ząbków, kółka kompatybilne z przerzutkami 9 i 10-biegowymi Shimano/Mega Range, specjalne łożyska ceramiczne, które obracają się bardzo gładko i praktycznie bez żadnych oporów. Cena: 107 złotych.
  • Wózki przerzutek tylnych firmy Fouriers. Pasują do modeli RD9070/9000/6800/6870, ich ceny zaczynają się od 114 euro (wersja z aluminium) do 210 euro (wersja aluminiowo-karbonowa).Wózek przerzutek Fouries
  • Koła z łożyskami ceramicznymi oferuje kilka firm – 3T (w modelach linii LTD), Specialized Roval (modele CLX), Lightweight (koła Schwarz ED).

Koła z łożyskami ceramicznymi Specialized Roval

Zalety łożysk ceramicznych:

  • waga (zwykle) – ceramiczne kulki są o ponad 50 procent lżejsze niż stalowe. W praktyce jest to w ogóle niewyczuwalne.
  • trwałość – jeśli kulki są dobrze wykonane, łożysko ceramiczne będzie trwalsze od stalowego. To ważny argument – wymiana łożysk suportu co kilka miesiący bywa irytująca.
  • łatwość toczenia – najważniejszy argument. Zysk kilkunastu watów przekłada się na realne zwiększenie prędkości.

Wady:

  • cena!!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *