Fuji Roubaix – jak przerobić rower?

Fuji Roubaix 1.5 to bardzo interesujący rower. Nie dość, że posiada przyzwoitą ramę i w pełni karbonowy widelec, to waga kół jest wyjątkowo atrakcyjna w tej grupie cenowej.

Nie tak łatwo spotkać w rowerze za ok. 4-4,5 tysiąca koła o wadze 3 kilogramów. Tyle waży zestaw systemowy Oval 327, zamontowany w „1.5”. Gołe koła ważą 2060 gramów, co jest przyzwoitym wynikiem. Do tego dochodzi kaseta i bardzo dobre opony Vittoria Zaffiro Pro Slick 700×25 (250 gramów każda).

Roubaix? Raczej z nazwy

Fuji Roubaix 1.5 to szosówka do jazdy po asfaltach niezbyt dobrej jakości. Tak przynajmniej wynika z opisu producenta i… nazwy. Roubaix to meta jednego z najtrudniejszych wyścigów kolarskich na świecie. Trasa z Paryża wiedzie w sporej części po bruku.

Rzut oka na wyposażenie i geometrię ramy pozycjonuje ten rower jako maszynę do ścigania. Bardzo niska główka ramy (140 milimetrów), krótka baza kół – 974 milimetry, a także krótki tylny  widelec (401 milimetrów) nie zwiastują ultrakomfortu. Tym bardziej, że geo podano dla rozmiaru 545 milimetrów.

Rower waży 8,5 kilograma (bez pedałów oczywiście). To całkiem przyzwoity wynik, ale masę z pewnością można jeszcze obniżyć.

Fuji Roubaix

 

A może Ultegra?

Jak przerobić rower, żeby ważył mniej? W konfiguracji fabrycznej Fuji Roubaix zbudowany jest na komponentach Shimano Tiagra, Oval i KMC. Manetki, kaseta i przerzutki to wyroby Shimano, korba i suport to Oval, a hamulce Tektro. To dobry osprzęt, ale raczej na początek. Jeśli ktoś myśli na poważnie o kolarstwie, powinien wymienić osprzęt na wyższy. Na przykład na pełną grupę Shimano Ultegra 6800.

Masa poszczególnych elementów w konfiguracji fabrycznej:

  • korby Oval – 795 gramów
  • suport Oval – 70 gramów
  • przednia przerzutka Tiagra – 109 gramów
  • przerzutka tylna Tiagra – 279 gramów
  • manetki Tiagra – 502 gramy
  • hamulce Tektro – 330 gramów
  • kaseta Tiagra – 305 gramów
  • łańcuch KMC – 280 gramów

łącznie: 2670 gramy

 

Masa poszczególnych elementów po upgradzie:

  • korby i suport Ultegra – 765 gramów
  • przednia przerzutka Ultegra – 100 gramów
  • przerzutka tylna Ultegra – 195 gramów
  • manetki Ultegra – 425 gramy
  • hamulce Ultegra – 335 gramów
  • kaseta Ultegra – 250 gramów
  • łańcuch Ultegra – 253 gramów

łącznie: 2323 gramy

 

Oszczędność na masie to niemal dokładnie 350 gramów. To stosunkowo niewiele, zważywszy, że musimy wydać na przerabianie roweru 3000 złotych. Ale niższa masa to zdecydowanie nie wszystko. Po pierwsze, otrzymujemy dodatkowy bieg – Ultegra jest napędem 11-rządowym. Po drugie, kultura pracy Ultegry nie jest nieporównywalnie wyższa niż Tiagry. Do tego, jeśli uda nam się sprzedać pełną grupę Tiagry za 1000 złotych, do modyfikacji dokładamy 2000 złotych. Wszystko zależy od tego, na jakim etapie zużycia napędu zdecydujemy się na zmianę.

 

Inne zmiany

Jeśli zostało nam trochę kasy, możemy pomyśleć o wymianie innych elementów. Na pierwszy ogień powinno być siodło – Oval Concepts 300. Waży ono około 350 gramów. Możemy spokojnie zaoszczędzić na nim 100-150 gramów.

Jeśli wybierzemy WTB Rocket Pro, zaoszczędzimy około 120 gramów. Siodło waży – w zależności od szerokości – około 230 gramów. Cena katalogowa to 299 złotych, ale można je spokojnie kupić za ok. 250 złotych.

O dalsze oszczędności na wadze będzie trudno. Co prawda fabryczna kierownica – Oval Concepts 310 – waży około 300 gramów, ale naprawdę lekkie kierownice kosztują sporo. Nie polecamy z eksperymentami z kierownicami nieznanego pochodzenia. Zaoszczędzimy 100 gramów na wadze, stracimy kilka tysięcy złotych u dentysty za wstawienie przednich zębów.

Inwestując ok. 3250 złotych straciliśmy prawie pół kilograma. Uzyskana masa roweru – niemal równe 8 kilogramów – to już naprawdę dobry wynik. Szczególne, że Fuji wyposażony jest w niezłe koła.

Modyfikacja roweru zakończyła się przede wszystkim wstawieniem znacznie lepszego napędu. Shimano Ultegra to druga grupa od góry – to już naprawdę klasa!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *